Information och regler vid klubbtävlingar

Klubbtävlingarna på Munkedals Ridklubb är till för att få träning i att tävla. Det är många ryttare och hästar som gör sin tävlingsdebut vid våra klubbtävlingar, och tanken är att både ryttare och hästar ska få utbildning i att tävla. Det samma gäller funktionärerna och trots att man i början inte kan så mycket om varken hästar eller tävlingar är alla som hjälper till mycket behövliga och gör stor nytta. Det är tävlingsgruppen som arrangerar klubbtävlingarna och stöttar de ryttare och funktionärer som är på Solbergs Hästgård för att inleda sin tävlingskarriär eller funktionärsdebut. Tveka inte att fråga eller att rycka in som hjälpreda, tillsammans gör vi tävlingarna trevliga och oförglömliga för alla deltagare! Vid allmäna frågor om klubbtävlingarna går det bra att mejla till tavling@munkedalsridklubb.se
eller ringa Caroline Rönnberg på 070-2035305.

Läs igenom propositionen – inbjudningen – till tävlingen innan du anmäler dig. Där finns information om vilka klasser som förekommer under tävlingen, och vem ur tävlingsgruppen som är ansvarig för varje tävling. Vid frågor – ring kontaktpersonen som återfinns med namn och nummer i propositionen, eller prata med din ridlärare, om du vill hyra en ridskolehäst.

När du vill anmäla dig till en av våra klubbtävlingar skickar du ett mejl till tavling@munkedalsridklubb.se. För att anmälan skall vara giltig måste den innehålla följande information:

– För- och efternamn på ryttaren
– Namn på hästen, och gärna även vilken kategori den tillhör, tex. C-ponny.
– Vilken/vilka klasser/höjder du vill starta.
– Telefonnummer och mejladress till anmälaren/ryttaren.
– Namn på en person som kan vara behjälplig under tävlingen,
genom att till exempel vara banpersonal, sköta framhoppningen eller stå
i cafeterian ett par timmar under dagen.

Anmälningsavgiften och en eventuell hästhyra (vars kostnad framgår i propositionen) betalas kontant på tävlingsplatsen, ta gärna med jämna pengar.

Vid deltagande på klubbtävling på Munkedals Ridklubb, måste du vara medlem i klubben. Medlemsskap löses årsvis, och går att lösa på plats.

Medlemspriser 2012:
Junior (under 18år)    200kr/år
Senior (över 18år)      300kr/år
Familj                         500kr/år

För att få starta måste din ponny/häst ha ett giltigt vaccinationsintyg. Var beredd på att visa upp det när du anmäler dig i sekretariatet. Hyr du en ridskolehäst, så vet sekretariatspersonalen att ridskoleponnyn/hästen har ett giltigt vaccinationsintyg.

Inför varje klubbtävling publiceras preliminära startlistor på hemsidan ett par dagar före tävlingen startar. Funktionärslistor finns på tävlingsplatsen, som visar var och när din medhjälpare ska finnas till hands under dagen.

Tänk på säkerheten!
Hjälm ska bäras vid all ridning på hela anläggningen, samt säkerhetsväst för ryttare under 18år vid hopptävling (innefattar även Knattetävlingen).
Alla ponnyer/hästar MÅSTE ha träns vid urlastning, och överallt på tävlingsplatsen.
När man rider är det även obligatoriskt att ha sadel på sin häst.

Specifika regler vid till exempel Klubbmästerskap hittar du på hemsidan, under Tävling/Klubbtävlingar.

Varmt välkomna till oss på Munkedals Ridklubb!