Fodervärdsskap

Kom och häng med i gemenskapen – bli fodervärd till en ponny eller häst!

Munkedals Ridklubb erbjuder ryttare som rider på ridskolans lektioner möjligheten att få prova på vad det innebär att ”ha egen häst” på helgerna. Fodervärdssystemet är unikt i vårt område och är ett bra sätt både för hästarna och ungdomarna att utvecklas, inte bara i ridning.

Fodervärdsskap på MRKs klubbhästar innebär att ta hand om ”sin” häst/ponny hela helgen, eller dela med någon (var sin dag eller varannan helg). Stallskötsel såsom in- och utsläpp, mockning och utfodring ingår i helgssysslorna, precis som häst- och persedelvård. Man har en ”egen” häst/ponny under helgerna att rida och ta hand om!

Man följer ridlärarnas anvisningar i helg- och fodervärdsbrev och rider utefter det. Man ingår i en stallskötargrupp och har ett stallpass per helg där man sköter om alla ridskolans hästar tillsammans i grupper med de andra fodervärdarna.

Klubben ser gärna att man tävlar och tränar för klubbens tränare (även utöver ridskoleverksamheten) när ni är mogna för det, vilket är oerhört lärorikt både för ryttare och hästen/ponnyn.IMG_0350

För att bli fodervärd måste man ha god häst- och ridvana och kunna hantera hästen själv i olika situationer utan hjälp av ridinstruktör. Hästarna kan reagera annorlunda när de rids självständigt.

Fodervärdsperioderna är uppdelade i två olika perioder. En fodervärdsperiod går från 1 feb – 30 juni samt viss del under juli och augustis uppstartsträning. Den andra perioden är från 1 sept – 31 jan.

Man delar visst ansvar med de andra fodervärdarna under sommarmånaderna när det gäller tillsyn i sommarhagar och igångsättning inför ridskolestarten i augusti.IMG_0335

Mer information om att bli fodervärd på Munkedals Ridklubb kan du läsa nedan eller fråga din ridlärare om!

Förfrågan om att bli fodervärd

Skötselanvisningar och ansvar fodervärdsskap VT 2022

Kontrollista fodervärdsskap VT 2022

Checklista Morgonpass VT 2022

Checklista Kvällspass VT 2022

Uppsägning av fodervärdsskap VT 2022

Tävlingspolicy för fodervärdar VT 2022

STALLSCHEMA VT 2022

STALLGRUPPER VT 2022 (NY!)

FODERVÄRDSLISTA VT 2022 (NY!)

Helgtillsyn sommaren 2022 (NY!)