Ridhusregler

Regler för användning av MRK´s anläggning

För att på bästa sätt främja de mål som föreningen har med verksamheten finns regler framtagna för hur man ska agera när man befinner sig i ridhuset och på anläggningen.

Trivsel

• Knacka alltid och vänta på svar innan du går in i ridhuset.
  • Uppträd alltid lågmält och stillsamt i ridhuset samt på läktaren.
  • Jackor och täcken skall förvaras på angiven plats i höger hörn vid läktaren.Ta med dina saker när du går!

Vid ridning:

• Antal ridande samtidigt i manegen: Max 6 st ekipage.
  • För att få rida på anläggningen måste du ha löst anläggningskort, eller delta i lektioner i Munkedals Ridklubbs ridskolas regi.
  • Godkänd ridhjälm med knäppt hakband skall användas. Vi rekommenderar även varmt att alla bör använda säkerhetsväst.
  • All skritt ska ske 3 m innanför spåret.
  • Ridande på volten lämnar företräde åt all ridning på fyrkantsspåret oavsett varv, samt ridning på diagonaler och medellinje.
  • Högerregeln gäller utan undantag och oavsett gångart.
  • Longering och tömkörning sker i första hand i paddocken och får i övrigt bara förekomma om man har de övriga ridandes tillåtelse.
  • Då ingen lektion pågår får max 6 ekipage vara i manegen samtidigt. Vid lektion är det instruktören som styr antalet ridande.
  • Hindermaterial får användas, dock endast de som ligger i bomförrådet i ridhuset. Allt material skall plockas bort efter användning.
  • Löshoppning i egen regi måste bokas. Banan skall då iordningställas (bortplockning och krattning) efteråt.
  • På icke hopptid och när ingen lektion pågår får max 2(3) enkelhinder på ena halvan av banan sättas upp – men observera att på dressyrtid lör och sön skall banan vara tom!
  • Ryttare under 12 år får ej hoppa utan målsmans, annan vuxen eller instruktörs sällskap
  • Mocka efter din häst efter avslutat pass (både i och utanför ridhuset samt i paddock).
  • Den som lämnar ridhuset/paddocken sist måste släcka lyset. Stäng portar och dörrar.

Tänk på att vi har både unga ryttare och unga hästar – Visa hänsyn.

Hoppning – egenträning (Obs förslag!!!)
Lör: 10.00-14.00
Sön: 14.00-18.00

Dressyr – egenträning ( Obs förslag!!!)
Lör: 14.00-18.00
Sön: 10.00-14.00